Onze visie

Goed burgerschap

Ben je op zoek naar een goede invulling van burgerschap op je school? Met Dunk voldoe je alle aan conceptkerndoelen van Burgerschap en laat je als school zien dat je actief en structureel ‘bezig bent’ met Burgerschap.

Burgerschap saai of zwaar? Dunk bewijst het tegendeel! Spelenderwijs leren leerlingen over burgerschap, democratie, maatschappelijke vraagstukken en wat ze zelf kunnen bijdragen. Op een manier die aansprekend is voor de leerling en ook voor de leerkracht!

Goed burgerschap gaat over het hier en nu én over wat er komen gaat. Daarom besteedt Dunk veel aandacht aan duurzaamheid van de planeet en onderlinge menselijke relaties. Bovendien leren kinderen kritisch te denken, een dialoog te voeren en een eigen mening te vormen.

Ook komt bij Dunk de schoolcultuur uitgebreid aan bod. Er zijn losse activiteiten die variëren van 5 tot 20 minuten, zodat je deze eenvoudig kunt integreren in je lessen. Extra verdieping is te vinden in de uitgebreide kennislessen.

En ook heel belangrijk; Dunk is een kant-en-klaar, samenhangend programma. Het maakt veel losse projecten, die nu misschien ook op jouw school ‘lopen’, overbodig.

Concept kerndoelen SLO

Dunk is rechtstreeks gebaseerd op de concept kerndoelen burgerschap van SLO (maart 2024). Als deze concept kerndoelen worden aangepast, worden deze aanpassingen ook doorgevoerd in Dunk.

Binnen de kaders van deze kerndoelen maakt Dunk ook eigen keuzes. Zo zijn de aandacht voor duurzaamheid en persoonlijke vorming onderscheidende kenmerken van het programma.

De theoretische onderbouwing van deze keuzes zijn onder meer te vinden in het werk van filosoof Joep Dohmen (Iemand zijn. Filosofie van de persoonlijke vorming, 2022) en Gert Biesta.